Lighthouse och Touché Amoré på Kafé 44

Straight edge-rörelsen är inte död, inte ens i Stockholm är den död. Ett ungt gäng som arbetar under namnet Stockholm straight edge står för det mesta som hänt i hardcoresvängen i den här stan senaste tiden.

De fixade Bane/Alpha&Omega/Trapped under ice/Hårda tider-spelningen på Club 43 helt nyligen och i tisdags satte de upp Toché Amoré/Lighthouse/Pesanteur/Out of hope på Kafé 44. Jag var där. Det var skitbra. Jag har varit borta från scenen i typ tio år och hade inte koll på något av banden men blev mycket positivt överraskad.

Out of hope har framtiden för sig. De har bara släppt en demo än så länge men jag hoppas verkligen att de spelar in något nytt snart. Av uppslutningen att döma har bandet redan en trogen skara fans. Jag återkommer till Out of hope när jag lyssnat på deras demo ordentligt. Du kan lyssna här.

Lighthouse på Kafé 44 den 16 november 2010. Foto: Andreas Jennische

Tyska Lighthouse var en trevlig bekantskap. Ett fantastiskt bra liveband. Intensivt, varierande och med stor närvaro. Bandets sångare har det klassiska emoutseendet à la 1990-tal och det måste jag gilla. Svarta tajta jeans, rutig skjorta, lågskor och en kortklippt frisyr med lite långre lugg, ni vet. Jag återkommer med recension av LP:n Abyssus abyssum invocat som såldes på plats. Du kan lyssna på Lighthouse här.

Touché Amoré på Kafé 44 den 16 november 2010. Foto: Andreas Jennische

Touché Amoré från Los Angeles överraskade också. De spelar också känslosam hardcore men med ett rakare sound och hårdare sång. TA bjöd också på en strålande liveuppvisning, inte minst på grund av att den lilla men mycket engagerade publiken sjöng med genom hela setet. Jag återkommer även med en recension av Toucé Amorés To the beat of a dead horse. TA finns att lyssna på här.

Håll koll på vad Stockholm straight edge kommer med härnäst här.

AJ

Leave a Reply

