Intervju med Terra Tenebrosa

Bilden är ett montage. Ursprungligt fotografi av Johan Dahlroth.

De är sprungna ur Breach, de spelar drömsk mörkermusik och de hatar att repa. Det finns många anledningar att lära känna Terra Tenebrosa. Här är en pinfärsk mejlintervju. Håll till godo. The Cuckoo svarade på frågorna.

Varför vill ni vara hemliga?

För att vi ville att Terra Tenebrosa skulle stå på egna ben utan ngn koppling till våra tidigare förehavanden men nu är det ju ingen hemlighet att Breach finns i bagaget. Dessutom ville göra ngt som visuellt skulle passa ihop med musiken och tillsammans med Johan Dahlroth som tagit fotona hittade vi på det här med maskerna. Och när vi väl hade maskerna på oss tyckte vi inte att det fanns ngn anledning till att använda våra egna namn.

Ni klär ut er? Är ni lajvare?

Haha, nej vi är inte lajvare. Vi hade ingen tanke på att spela live och jag vet fortfarande inte om vi kommer att göra det och vi ville ta snygga foton. Därför Maskerna. Johan Dahlroths foton är i mina ögon konst och de passar väldigt bra in i atmosfären vi försöker förmedla. Vi ville inte att tre alldagliga män mitt i livet skulle representera musiken vi gör.

Jag älskar upprepning av bra riff. Finns det någon övre gräns för hur många minuter det går att spela samma sak utan avbrott?

Ingen aning. 75 minuter? Upprepning utan nyansering funkar väl inte så länge. Så länge man ser till att det händer något blir det ju aldrig tråkigt. Det kan vara väldigt subtila förändringar som färgar figuren på olika sätt.

När jag lyssnar på ert album The tunnels får jag en känsla av att flyga genom en skog på natten, likt en insekt. Är det bra eller dåligt? Vad vill ni själva förmedla med er musik?

Jag tycker det är bra. Det är väl lite det som är tanken bakom det meditativa i musiken, att lyssnaren ”trippar” iväg. Vi ville skapa en suggestiv atmosfär och väcka känslor genom musiken istället för att använda texterna till att ”förklara” för lyssnaren vad det handlar om. Du flyger genom en skog på natten. Jag faller genom en mörk tunnel.

Vad står namnet för?

Jorden är en väldigt mörk och brutal plats. Terra Tenebrosa betyder väl ungefär ”den mörka jorden”. Folk är som galna och naturen rasar. Jag upplever det som att allt blir värre hela tiden och jag tycker att namnet passar den mörka stämningen i musiken.

Finns det någon koppling mellan Norrland och suggestiva låtbyggen?

Det tror jag inte. Folk säger ju att norrlänningar har lite mörkare sinnelag än andra och om det nu är så kanske det påverkar i viss mån.

Är ni föräldrar? Om ja, påverkar det ert sound på något vis?

Ja, vi är föräldrar. Man blir ju blödigare och vill naturligtvis att barnen ska vara lyckliga och det inte ska hända dem ngt. Man blir väl mer medveten om hur illa ställt det är med världen och det påverkar ju ens sinnesstämning och musiken man gör.

Vad handlar era texter om? Döden eller livet?

Texterna handlar om döden OCH livet. Och själen. Och världen sedd genom mina ögon.

Jag brukar hävda att den bästa rockmusiken sällan görs av de duktigaste musikerna. Hur ser ni på den saken? Repar ni ofta?

Jag är helt ointresserad av hur duktig någon är på att hantera sitt instrument. Det är känslan som är det viktiga. Jag har inget emot spelfel och otajthet om känslan finns där. Jag tycker om när musiken är ”smutsig”. Det kan bli tråkigt med band som är för duktiga på att spela. Många gånger vill de ju gärna visa hur duktiga de är och det blir oftast på bekostnad av känslan. Jag hatar att repa. Jag har inte tålamodet. Jag vill repa så lite som möjligt. Och jag hatar vår replokal. Den är full av mögel och råttlik.

Till sist, nämn gärna några band/skivor som vi vanliga döda också bör lyssna på.

Är jag hemma lyssnar jag just nu på Miles Davis ”sketches of spain” och när jag är ute och går blir det oftast Deathspell omegas ”Paracletus”, i mitt tycke förra årets bästa skiva. Men det är ju jag. Om andra ”bör” lyssna på dem vet jag inte.

Tack så mycket för er tid

Tack själv.

AJ

Köp Terra Tenebrosas debutalbum The tunnels genom Trust no one.

Lyssna på Terra Tenebrosa här.

2 Responses to “Intervju med Terra Tenebrosa”

  1. […] tipsade om Terra Tenebrosa i TV4 Nyhetsmorgon i tisdags. Det har ökat antalet läsare av min intervju med bandet kan jag […]

Leave a Reply

