Axén Olin skäms inte för sin arbetslöshetsersättning

Jag har äntligen blivit klar med artikeln som handlar om vilka avgångsförmåner Stockholms före detta borgarråd har. Det är inget märkvärdigt i sig men inkomstuppgifter är nästan alltid intressant. Särskilt när det handlar om inkomster som finansieras med skattepengar. Jag begärde ut uppgifter från kommunen på vilka tidigare förtroendevalda som har visstidspension eller avgångsersättning och i så fall hur mycket de får. Jag ringde upp alla som hade fått ersättning under 2010 och/eller i mars i år. Nu för tiden kvittas ersättningarna mot alla andra löneinkomster så jag frågade varför de som tagit emot ersättningen inte jobbade. Jag ställde in mig på att vissa av de före detta politikerna inte skulle vilja prata om saken men förvånande många var öppna och ärliga. Det var bara Stella Fare (FP) som behöll taggarna utåt. Yvonne Ruwaida (MP) hade en liknande inställning till en början men blev trevligare när hon förstod att jag inte var mer intresserad av hennes ersättning än av någon annans. Det lönar sig att vara tydlig med vad saken gäller samt ställa raka frågor. Oftare än man tror får man raka svar tillbaka. Det skadar inte heller att vara hövlig och påläst.
Det mest intressanta svaret tycker jag personligen kommer från det före detta moderata finansborgarrådet Kristina Axén Olin. Hon har inte lönearbetat sedan 2008 men är ändå garanterad en månadsinkomst som är nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig stockholmares, fram tills dess hon fyller 65 år. Hon säger utan krusiduller att hon är värd vartenda öre. Hon har jobbat så hårt under sina år i politiken att hon inte behöver jobba mer om hon inte vill.
Sådana ärliga svar ska applåderas.
Läs artikeln i Östermalmsnytt.

Leave a Reply

