Java är ett exempel på när nittitalet var som bäst (fast det vet vi först nu)

Postrock med folk från Ashram. Inspelat 1996 men nyare än det mesta nytt.

För en vecka sedan var på Kafé 44 och såg Cruel Hand. Det är alltid roligt att gå på hardcorespelning men i ärlighetens namn var musikupplevelsen plus minus noll den här gången. Det bästa med kvällen var, förutom mina vänner frän södern, att en skäggig man med samma förnamn och ålder som jag kom fram för att kränga på mig en skiva som han släppt på eget bolag. Bandet hette Java. Det bildades 1996 av folk från bandet Ashram och fanns bara i ett år. Java spelade aldrig live och hann inte göra något väsen av sig. De var före sin tid, berättade skäggige mannen. Skivan han låtit ge ut som en hyllning består av den enda inspelning  som finns, en portaupptagning från bandets replokal.
Jag lät mig övertalas. Fast jag aldrig lyssnat på Ashram.
Det var ett riktigt beslut.
Java är fantastiskt bra.
Visst påminner det om Fugazi och andra Dischordband men soundet är ändå eget. Det är instrumentalt. Det är postrock när den är som bäst. Fem låtar. Fem bra stunder. Det är något med den där råa portastudioinspelningen som gör det extra skönt. Skivan spelades in 1996 och släpptes 2009 men det spelar ingen roll. Det här är ny bra musik som du inte ska missa. Java finns inte på Spotify så om du måste antingen köpa skivan via Dead Birds Records eller mejla mig på andreas.jennische@gmail.com så kopierar jag den på kassett åt dig (om du står för kassetten).
Betyg: 10/10
AJ

Leave a Reply

