Leksaksaffärer är helvetet på jorden

20110522-032140.jpg

Jag är med äldsta barnet på Toysrus i Kungens Kurva. Vi har åkt utanför stan för att köpa cykel och bilbarnstol till ett av småsyskonen men vad gör man när stora skyltar basunerar ut att stans största leksaksaffär ligger vägg i vägg med måsteaffärerna.
Jag resignerar. Delvis. Han får titta. Inte köpa. En ny cykel är ändå en ny cykel.
Det är något med både nya cyklar och dessa leksakslager som ger mig lätt ångest. Ens egen barndom tränger sig på. Alla saker man aldrig fick och alla fel saker man faktiskt fick. Båda alternativen är lika dåliga. Jag minns när jag fick ett dataspel i julklapp när jag var åtta-nio. Min kompis hade ett coolt genomskinligt spel med många olika banor som var mer som ett riktigt tv-spel än som ett simpelt fickspel.
Jag fick Snobben. Min pappa berättade i samma stund som jag öppnade det att det hade varit så svårt att hitta ett spel som inte innehöll en massa våld.
Som om jag ville ha spel utan våld. JAG VILLE INTE HA NÅGOT ANNAT ÄN VÅLDSSPEL.
Jag ansträngde mig hårt för att inte visa min besvikelse.

I dag har jag en sjuåring som är van DS-spelare sedan ett år tillbaka. Det är inte bara Snobben som passerar de ögonen kan jag säga. Han har heller aldrig behövt uppleva hur det är att få fel saker eller ha föräldrar som på allvar inte har råd med vare sig tv-spel eller cyklar.

Jag vet inte vad som är bäst. Det är klart att man vill ge sina barn sådant de vill ha men i slutändan handlar det om vilken typ av människor det blir av dem. Det vet man förmodligen inte förrän de är vuxna.

Jag fick aldrig köpa plastvapen när jag var barn. Helvete vad det fick oss att snickra egna. Vi kunde göra AK47:or som var tuffare än de i leksaksaffären. Krig var det enda jag och min brorsa lekte i flera år.

I den vuxna verkligheten är jag däremot inte det minsta intresserad av krig. Det kanske betyder att min pappa vann. Att Snobben han ikapp mig?

Leave a Reply

