Magasinet Café får mig att vilja röka crack

Jag fick nya Café i min hand i dag. Det var en present från min oäkta hustru. Jag blev inte speciellt glad. Café gör mig alltid förbannad. Den gör mig förbannad för att den innehåller en liten men så starkt koncentrerad mängd skit att allt det goda (som är i stor majoritet) blir omöjligt att njuta av. Det smakar bara helvete av alltihopa, trots att magasinet huserar några av landets bästa manliga skribenter.

Redan på sidan 24 blir jag sne.

Det är en intervju med den kvinnliga skådespelaren Jamie Chung. Det står så här:

“San Francisco-bördiga Jamie Chung har gjort en intressant klassresa i medielandskapet. Från att 2004 ha medverkat i The real world: San Diego har hon – via bland annat Cityakuten – nu erövrat Hollywood.

I våras hade Chung en av rollerna i Sucker punch, Watchmen-regissören Zack Snyders bombastiska, våldsamma science fiction-collage. Filmen skapade en del kontroverser bland kritikerna.

– Men den är betydligt mer än ett gäng tjejer som går runt och är sexiga, säger Chung när Café träffar henne på ett hotell i Los Angeles. Vi får se deras personliga kamp, sårbarhet och hur du finner inre styrka. Filmen omfamnar faktumet att kvinnor kan vara snygga och starka samtidigt.

Inför inspelningen fick Chung lära sig att flyga helikopter, hantera skjutvapen och genomgå, månader av intensiv kampsportsträning.

Arbetet med hennes nästa film. efterlängtade komedin Baksmällan 2 (svensk premiär nu i slitet av maj) – blev ett påtagligt miljöombyte.

– Det är så spännande! Sucker punch handlar om girl power och i Baksmällan 2 får man hänga med grabbarna, ”the wolf pack. Jag var i Filippinerna när jag fick höra att de skulle göra den. Jag vände direkt tillbaka med ett plan till Los Angeles.

Räkna med nya hjältedåd och snabba kast från Chung snart: Närmast väntar Premium rush – en thriller om et cykelbud i New York som jagas av en korrumperad polis.”

Till den artikeln, som uppenbarligen handlar om en kvinna som är noga med att poängtera egenskaper som styrka och personlig kamp, visar Café den här bilden på Jamie Chung.

Jamie Chung är stenhård ändå väljer Café den här jävla skitbilden. Foto: Andreas Jennische

Som jag sa huserar Café några av våra bästa manliga journalister (Jonas Cramby, Viktor Barth-Kron, Jan Gradvall och i det här numret även Johan Åkesson och Martin Gelin) och jag antar att tidningsledningen anser detta vara magasinets starkaste kort i konkurrens med andra. Så måste det vara. För den som vill ha bilder på lättklädda kvinnor lär inte välja Café i första hand. Det är för jävla synd att pengamännen i kostym inte vågar gå hela vägen och en gång för alla kasta ut den gamla runkiga kvarlevan som är de lättklädda bilderna på kvinnor. Det känns bara gammalt och trött.  Och märkligt.

Avdelningen Portfolio, som består av en kort intervju med en modell och många lättklädda bilder på henne, är det märkligaste inslaget av alla i Café.

Det verkar som om skribenten inte vill kännas vid varför intervjun görs utan konsekvent håller fast vid att anledningen till intervjun är att personen som utfrågas är intressant. Det är i grunden bra, men resultatet blir dubbeltydigt. I text framstår modellkvinnan som allt annat än ett sexigt objekt, men på bilderna enbart som just det. Det är likadant i fallet med Jamie Chung. Efter att ha läst intervjun med henne tänker man sig henne som en kvinna som gör allt annat än svankar på bild.

Jag håller fast vid min tidigare linje. Jag fortsätter att köpbojkotta Café till dess att alla sunkiga kvinnobilder är borta.

Det är synd och skam att det krävs ett besök på www.cafe.se för att läsa Viktor Barth-Krons, Jonas Crambys och Fredrik Backmans bloggar.

AJ

Leave a Reply

