RAPPORT FRÅN MARYLAND DEATH FEST

Jag har personligen inte haft möjlighet att åka till Maryland death fest, förmodligen en av de bästa musikfestivalerna för alla oss som gillar hardcore, punk, sludge, grindcore och allehanda ilsken dödsmusik. Men läsare av ABM får tack vare min gode vän Andreas Liljeback, som ni får en mer ingående beskrivning av lite längre fram här på bloggen, ändå en exklusiv rapport från festivalen i Baltimore, Maryland, USA.

Håll till godo.

Här är Andreas Liljebacks rapport:

“Så efter en del klydd med försenat flyg och gnällig
säkerhetspersonal som med all säkerhet helst hade satt en på
vändande plan så är man åter i Baltimore. Det är tredje året jag är
här.

Torsdag

Flesh Parade är bra men spelade för länge. Grind gör sig bäst
mellan 15-25 minuter såvida man inte är Pig Destroyer. Dessutom så
var det ett jävla tjat om knark och slicka fitta. Ok vi fattar, ni
är dudes i ordets sämsta bemärkelse.

Extortion spelade på Utkanten förra året ngn gång och det var helt
ok men nu på MDF piskade de upp ett jävla ös. En fin blandning av
hc//grind//punk. Mycket bra!

Buzzov*en var det av banden på torsdagen jag hade sett mest fram
emot. Och fan vad de levererade. Det var hårt och svängigt och
alldeles för kort. De hade gått kunnat spela minst 30 minuter till.
Att delar av bandet ser ut som om de snart är färdiga för hemmet
eller graven och får EyeHateGod att se relativt sunda ut säger väl
en del.

Sen spelade Tragedy. Det var väl sådär men folk på plats gillade
det och det var en stor cirkel pit mesta delen av tiden.

Fredag

Vi missade de kanske 5 första minuterna av Nails men det vi hann
med att se vart sjukt bra och det var ett rejält vev. Tack och lov
så missade vi inte Unsilent Death, förra årets bästa låt.

Pulling Teeth var som vanligt bra, varken mer eller mindre.

Aura Noir har jag aldrig lyssnat på innan men min reskompis Lisa utlovar corpse
paint och ylande.
Tyvärr så uteblir sminket men efter lite svajigt ljud i inledningen
så spelar de ett bra sett där minst hälften av låtarna handlar om
helvetet och jag tror även en del om åska.

10 minuter innan Neurosis ska spela så börjar det regna och blixtra
så spelningen blir försenad med drygt 30 min. När de väl sätter
igång så är ljudet under långa stunder sådär men de gör ändå en ok
spelning, dessutom så spelar de The Web från Souls at Zero. Jag går
innan de är klara för att hinna in och se festivalens bästa band.

Bästa bandet är alltså Kylesa och om du inte gillar dem är du fan
dum i huvudet och borde få offentligt spöstraff. Det här är ett av
världens bästa live-band tillsammans med Converge. De är som
vanligt sjukt bra och pappen är skyhög.
Skämmes om du inte sett dem innan.

Exhumed spelar goredöds och är också en ny bekantskap men de var
riktigt bra. Ingen grissång utan mest bröl. Fin hederlig döds m.a.o.

Marduk avslutar men jag kollar bara in en halv låt. De skriker
däremot som grisar och sjunger saker om tomtar och troll. Inte min
grej alls.”

Andreas Liljeback

Leave a Reply

