JAG SÅG LIKMASKAR ÄTA PÅ EN GRÄVLING

Andreas Liljeback går på hardcorespelningar i staterna och jag och familjen är i ett torp i Sörmland. I vanliga fall hade jag ansett att det är tuffare att se hardcore än åkrar och träd men inte den här gången.
Snacka om att vi fick en right in your face-lantlig upplevelse så fort vi kom hit. Det är första gången jag är här mer än en dag sedan förra hösten så jag måste erkänna att jag vänt mig av med en del av det mod som krävs för att vistas i mer primitiva miljöer än lägenheter i civiliserade delar av världen.
Jag fick snabbt tillbaka det. Eller tog modet till mig rättare sagt.

Allt hände på utedasset. Trots att ingen varit där på ett halvår luktade det faan. Värre än skit luktade det. Dessutom stod tunnorna (som fångar upp träcket nedanför de båda hålen) på sniskan.

– Någon måste ha varit här, sa min oäkta hälft.
– Vem skulle det ha varit, sa jag.

Sedan lyfte jag på locket för att rätta till tunnorna och där låg det.
Liket. Grävlingsliket.
Fast jag lyckades inte artbestämma det på en gång. Allt jag såg var en hårig boll innan jag släppte locket och vände mig bort i skräck. I samma stund slog den värsta stanken jag någonsin känt emot mig. Liklukt. Har aldrig upplevt det förr och vill inte uppleva det igen. Kadavret kan ha legat där högst en månad, då var vi här över dagen och städade. Grävlingen måste ha kravlat sig in i dasset genom en springa mellan väggen och marken och sedan inte lyckats ta sig ut igen. Men frågan är vad han eller hon skulle in där och göra. Det fanns bokstavligt talat inte en skit därinne. Den hade all päls kvar men var stel och lite torr. Ögonen hade antingen ruttnat bort eller blivit ätna av något.
Det värsta av allt var när jag skulle få bort den genom att skyffla upp den på en spade. Jag såg likmaskar som rörde sig i kroppen. Uuuuuöööökk. Det såg så jävla vidrigt ut. De var vita och korta och bara vred sig i det halvruttna köttet.
Men jag bet ihop. Langade upp liket på skottkärran och dumpade det i en skogsdunge. Jag är mycket stolt över mig själv. Det vidrigt men jag gjorde det.
Naturen är hårdare än allt. Den visar ingen pardon. Den är hardcore.

AJ

Leave a Reply

